Problemer med CD-changer-Ipod-interface til Picasso
Helge
2009-06-22 19:46:11 UTC
Hej, jeg har en Citroën Xsara Picasso, årg. 2006, med original bilradio med
cd-afspiller. Jeg har hos Xcarlink købt et Ipod-Interface,
(http://www.xcarlink.co.uk/product.php?productid=33&cat=12&page=1), som
simulere en cd-changer. Sættet har også et håndfrit bluetooth-sæt til
mobiltelefonen.

Jeg kan desværre ikke få det til at virke

Stikket passer perfekt i multistikket bag i bilradioen. Der kommer også lys
i bluetooth-lampen og når jeg søger efter bluetooth-enheder, finder den også
xcarlink og de forbindes fint. Når der ringes op til mobiltelefonen, skulle
jeg kunne tage telefonen med >>, men det virker ikke. Jeg kan dog tage
telefonen ved at trykke på knappen på bluetooth-dimsen. Jeg kan dog ikke
høre noget i højttalerne, men den der ringer op, kan høre hvad jeg siger i
bluetooth-dimsens mikrofon.

Ipod-delen virker overhovedet ikke, og der kommer heller ikke noget frem i
displayet. Det er som om, der kun leveres strøm til interfacet, men intet
andet...

Er der nogen her, der er verdensmester i Citroën-bilradioer og som har et
godt bud på, hvad der kan være galt...??

Jeg har prøvet at skrive til Xcarlink, men har ikke fået noget svar endnu.

mvh. Helge
Helge
2009-06-23 20:21:37 UTC
Hej igen, nu har jeg fået svar fra Xcarlink:

Hi, Thanks for contacting us. The CD changer port on your radio needs to be
activated in order for the interface to communicate with the radio. Please
contact a main dealer and they should be able to easily activate your CD
changer port. Following successful activation, Xcarlink should work without
any problems.

Hvilket oversat må betyde noget i retning af:

Hej, Tak for at du har kontaktet os. Cd-changer-porten på din radio skal
aktiveres for at få interfacet til at kommunikere med radioen. Kontakt
venligst en hovedforhandler. De bør være i stand til at aktivere din
cd-changer port. Efter denne aktivering bør Xcarlink virke uden problemer.

Er der nogen, der kender til, at CD-changer porten skal aktiveres..., og kan
det kun gøres på et værksted...??

mvh. Helge
Jens
2009-06-28 21:39:30 UTC
[...]
Prøv at se her
http://c4owners.org/plugins/faq/faq.php?0.cat.2.12

Please Note: The radio has to be configured by your dealer to turn the
Auxiliary input on, either 1 or 2 and there may be a charge for that.

Jeg har en C4 (RD4-radio) hvor det skulle "enables", kostede et par hundrede
hos Citroen
Det kan sikkert gøres hvis man har softwaren og noget der kan kommunikere
med CAN bussen.
Det orkede jeg bare ikke sætte mig ind i :-) så må man betale for det.
Franske pis ... ;)

/Jens
Helge
2009-07-12 12:06:01 UTC
Så lykkedes det endelig. En tur forbi et Citroën-værksted og betale en kvart
timeløn til kr. 140,- for at få aktiveret CD-changeren og så var problemet
løst. Alt virker som det skal...

Det eneste jeg så ikke rigtig kan hitte ud af er, at det ser ud som om at
radioen nu ser CD1 som hele Ipod'en som et langt nummer, CD2 er så den mappe
jeg har lavet, der hedder CD1, CD3 mappe CD2 osv... I Itunes er der på
Ipod'en en mappe, der hedder Music og 6 mapper, der hedder CD1 til CD6. Jeg
har så trukket numrene fra Music og over i de forskellige mapper, men hvis
jeg fjerner et nummer fra Music, forsvinder det også fra mappen, så jeg kan
ikke slette den mappe, der hedder Music...:-(

Hilsen Helge