Bilradio virker ikke ved streng frost
Stony
2010-12-26 21:38:21 UTC
Min Renault Scenic II, 2007 er født med en radio. Den har ikke
display, men bruger bilens display til at vise kanal etc. Den har CD-
spiller. Af radioens klistermærker fremgår, at det er Philips, der har
fremstilet radioen, men det tror jeg ikke har noget med mit problem at
gøre. Den "hedder" RENRDW330-10.
Både bil og radio fungerer perfekt - botset fra at radioen er helt
død, når der er rigtig koldt.
Bilen står i carport, men der har - både denne og sidste vinter -
været temperaturer ned på minus 10-15 grader. Og så vil radioen ikke
tænde. Der er lys i tænd/sluk-knappen, men der er ikke lys i alle de
andre knapper, hvilket der er, når radioen fungerer. Selv om jeg kører
en lang tur og kabinen bliver varmet op til over 20 grader, så kan
radioen stadig ikke tændes.

MEN: Når jeg afmonterer radioen og tager den med indenfor i varmen i
køkkenet i nogle timer og så monterer den i bilen, ja så virker den
perfekt (skal selvfølgelig indtaste koden, men det går smertefrit
Desværre går der kun nogle timer i den klde bil, så er radioen død
igen.

Kan der være tale om noget, der fryser inden i radioen? Vand/Fugt?

Sikringen er tjekket og skiftet og al anden elektronik/mekanik i bilen
fungerer som det skal - altså bortset fra den kolde radio.

Gode ideer til hjælp modtages gerne!
bme
2010-12-27 10:43:36 UTC
Post by Stony
[...]
Hvis det er en update list (står på fronten) er der en service bulletin
der omhandler dit problem. Der er en udvidet garanti på vist nok 5 år
på netop dette problem.

Update list kan fejle i streng frost, og hvis man er meget uheldig kan
den holde gang i instrumentbordet, således at hele bilen er tappet for
strøm næste morgen - been there.

snak med din renault forhandler - de ombyttede en masse radioer sidste
vinter, bl.a. min, uden omkostninger til kunden. Den skal kodes til
bilen, så du skal en tur forbi værkstedet og have en tester på.

mvh

bme
Stony
2011-01-11 22:24:23 UTC
Post by bme
Post by Stony
[...]
bme- Skjul tekst i anførselstegn -
- Vis tekst i anførselstegn -
Tak for rådet - det virkede!: Jeg kontaktede Renault og dagen efter
var der en ny radio klar - selvom min Scenic's garanti for længst er
udløbet.

Tip til andre i samme situation:
I den oprindelige radiomanual - altså dén manual, der fulgte med bilen
ved købet - står, at man skal holde knappen SRC inde for at få adgang
til den udvidede menu (dén, hvor man bl.a. vælger "automatisk
frekvensvalg" (AF), vælger graden af volumen-tilpasning til det
aktuelle støjniveau samt 2-3 andre grundindstillinger).
På den nye radio (der blev leveret uden manual), skal man holde
knappen med NODEN inde, for at opnå adgang til den nævnte menu.