Bilradio går ud når man spiller højt eller skruer op for bassen??
m***@gmail.com
2009-05-18 14:15:50 UTC
Jeg har et problem med min autoradio og det er at når jeg skruer op
for lyden så går radioen ud...
Jeg har ikke installeret nogle forstærkere, bass, eller sådan noget
endnu da jeg ikke har råd til det her under ferien. Men det ville nu
være rart med bare lidt højt musik indtil da... Så er der nogle der
har en idé om hvad der kan være galt? Har en dyt forstand på sådan
noget
Per Jensen
2009-05-19 20:35:10 UTC
Post by m***@gmail.com
[...]
Yep.

Du mangler ganske enkelt power !

Hvis du har monteret autoradioen i det originale ledningsnet er der
sansynligvis kun 0,75 eller måske 0,5 kvadrat ledning til
strømforsyningen, det er måske nok til standard radio og -højttalere,
men ikke når man opgraderer.

Du skal frakoble den konstante 12V i ISO stikket (gul eller rød ledning,
det kan variere lidt) og trække en ny 12V fra din sikringsboks eller
eventuelt helt ude fra batteriet. Brug minimum 1,5 kvadrat, gerne 4
kvadrat hvis du har plads. HUSK EN SIKRING maks 10 cm fra batteriet !!
El-brande er NASTY !

Samme med stelkablet (den sorte i ISO stikket) etablér en ny, bedre
stel. Der er formodentlig noget bart jern inde bagved din radio der er
en del af chassiet, ellers nede ved fødderne, i hver side, inde bag ved
panelerne, der sidder nok en stelskrue. lav et nyt kabel, 4 kvadat med
en kabelsko på.

Husk at du ikke må parallelkoble den gamle stel eller +12V - de skal
frakobles, og +12V isoleres så du ikke sætter ild til noget. Mere end ét
stelpunkt bedtyder ikke bedre stel, det betyder masser af problemer.

Efter disse ting er fikset, vil din radio spille markant bedre, og den
går ikke længere ud.

// Per.